Update september 2019.
Minister wil geen groei van Airport de komende jaren.
Van Nieuwenhuizen neemt advies Pieter van Geel over.
20 oktober 2019
Er valt te melden dat we wachten op het concept van de nieuwe “medegebruikers vergunning”. De huidige vergunning van Eindhoven Airport verloopt op 1 januari 2020. Het concept voor de nieuwe vergunning zal eerst voor advies worden voorgelegd aan de COVM, waarin we zijn vertegenwoordigd door Dick Veenstra. Uit de nieuwe vergunning zal uiteindelijk blijken wat de definitieve afspraken zijn, over o.a. de vliegtijden. De vergunning moet ingaan op 1 januari 2020 en geldt voor 2 jaar. Zie ook de brief van de minister van 6 september jl.. Er is echter al weer discussie dat de inperking van vliegbewegingen tot 23:00 pas na de zomer kan worden doorgevoerd i.v.m. Europese regelgeving. Dick Veenstra zal e.a. kunnen toelichten.
4 oktober 2019
Niet zo’n handige move van Eindhoven Airport
Analyse
Eindhoven Airport zegt niet anders te kunnen: stoppen met late vluchten kan op zijn vroegst pas na de zomer van volgend jaar. Niets ervan, zegt de minister. Zij wil vanaf maart landingen na 23.00 uur verbieden. Wie heeft gelijk?
BART-JAN VAN ROOIJ B.VROOIJ@ED.NL
2 oktober 2019
‘Vliegveld moet na elf uur op slot’
Minister houdt voet bij stuk
Eindhoven Airport heeft het aan de stok met de minister over de late openingstijden van de luchthaven.
BART-JAN VAN ROOIJ B.VROOIJ@ED.NL
1 oktober 2019
Langer late landingen op Airport
‘Gebonden aan rechten’
Tegen de wil van de minister in, komen volgend jaar nog gewoon vliegtuigen aan na 23.00 uur op Eindhoven Airport. De luchthaven beroept zich op Europese regels die het onmogelijk maken om de luchthaven dagelijks eerder te sluiten.
BART-JAN VAN ROOIJ B.VROOIJ@ED.NL
30 september
“Platform Woensel-Noord: ‘Meer vlieghinder Eindhoven Airport dan uit klachten blijkt’.”.
Zie de link: https://www.ed.nl/eindhoven/platform-woensel-noord-meer-vlieghinder-eindhoven-airport-dan-uit-klachten-blijkt~a318307f/.
9 september 2019
Omgeving van Airport opgelucht
Omwonenden vinden dat minister Cora van Nieuwenhuizen een goede eerste stap zet door het aantal starts en landingen op Eindhoven Airport de komende jaren niet te laten groeien. Actievoerders plaatsen ook kanttekeningen: ze vinden bijvoorbeeld dat de minister nog altijd te weinig oog heeft voor de luchtkwaliteit rondom het vliegveld.
JURRIAAN NOLLES REDACTIE@ED.NL
7 september 2019
Eindhoven Airport mag het aantal starts en landingen de komende jaren niet uitbreiden. Later is bescheiden groei mogelijk, maar dat mag niet leiden tot extra geluidsoverlast.
JURRIAAN NOLLES J.NOLLES@ED.NL
Toenemende overlast Eindhoven Airport
In 2018/19 is er door drs. Pieter van Geel een onderzoek gestart over de toekomst van Eindhoven Airport.
Dit heeft geleid tot een rapport “Proefcasus Eindhoven Airport.”
Het onderwerp was: groei?, Krimp? of stabiliseren.
Hierbij waren voor de omwonende de geluidoverlast en luchtvervuiling belangrijke onderwerpen.
Een deel van de conclusie van drs. van Geel is:
In dit advies zijn keuzes opgenomen en worden perspectieven geschetst die altijd en overal ergens pijn doen. Zoals een oude leermeester van mij wel eens zei: “in dit soort processen wordt de kool en de geit niet gespaard maar beschadigd.” Op basis van dit advies vinden consultaties plaats en zullen op allerlei plaatsen en in allerlei organen besluiten genomen moeten worden. In Den Haag maar ook in de regio en in de boardroom van Eindhoven Airport. En natuurlijk zullen vanuit ieders verantwoordelijkheid accenten worden gelegd en standpunten worden ingenomen. Daarbij hoop ik dat steeds weer de samenhang tussen de verschillende elementen in dit advies bewaakt wordt. Zeker stellen van een forse vermindering van de geluiddruk, ontwikkelingsmogelijkheden bieden als de prestaties op dit punt nog beter zijn.
Samen op de Hoogte
12 juli 2019
Trots, waardering en tevredenheid voor advies Van Geel vanuit de regio
Eindhoven Airport, de gemeente Eindhoven, de randgemeenten en de provincie Noord-Brabant hebben vandaag hun gezamenlijke reactie op het advies Proefcasus Eindhoven Airport gestuurd aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie. Deze partijen, vertegenwoordigd in de ‘Stuurgroep Eindhoven Airport na 2019,’ spreken unaniem hun steun uit voor het advies van onafhankelijk verkenner Van Geel over de ontwikkelrichting van de Eindhovense luchthaven tot 2030.
http://samenopdehoogte.nl/proefcasus/proefcasus-en-participatie